Kadının Adı Yok | Duygu Asena

Dört sene Ankara'da kusursuz bir çevrede, el bebek gül bebek çalışırken ailemin Konya'da yaşıyor olması nedeniyle tayin istedim. Tayinim gerçekleştikten birkaç ay sonraydı sanırım, bir işi sempatik kanalla halledivermiştim. Birlikte çalıştığım elemanlardan birisi dişlerinin arasından "çifte standart" demişti işi halletmeme. Hayatımda hiçbir cümleden, deli gibi sevdiğim adamın sırf ondan daha kolay vazgeçeyim diye söylediğine emin olduğum (çünkü olayın üzerinden birkaç yıl geçti ve aynı adam her gün tam aksini söylüyor) "seni sevmiyorum" cümlesinden bile bu kadar tiksinmemiştim. Daha geriye sarıyorum, çocuk aklımla oğlanlarla misket, kızlarla bebek oynar ve aynı şeyleri grup olarak oynayamadığımız için ifrit olurdum. Büyüyünce buna toplumsal cinsiyet kalıpları adının verildiğini ve feminizmin de önce bunu bitirmek için uğraştığını okudum, dinledim, öğrendim. Çünkü toplumsal cinsiyetin sonu gelirse o hep kovaladığımız eşitliğin, çocuk aklımla aramıza sokulan ayrılığın sonunun geleceğini düşündüm her zaman. Duygu Asena'nın bu şahane kitabı işte tam da bu düşüncemin tezahürü gibi. Ailesinin dışarıdaki dünyadan soyutlamaya çabaladığı bir kız çocuğu, büyüdükçe kendisini ispat etmeye çalışan bir kadına dönüşüyor. O kadın kendisini geliştirip başardıkça, erkeklerin ve hatta diğer kadınların kafasında hep aynı cümle; "acaba kimin torpillisi?". 

Kitabın adı da tam bu minvalde belirlenmiş. Kadının Adı Yok yıllardır okumak için tutuştuğum fakat her şeyin bir vakti var cümlesinin gerçekliğini kavradığım bir eser. Belki 3-5 sene önceki Serap, bu kadar çarpılmazdı. Elimde olsa, Mustafa Kemal'in Nutuk'unu herkese okutmak istediğim gibi bu kitabı da yalnız kadınlara değil herkese okutmak isterdim. Kadınlara çaresiz değilsiniz, çare sizsiniz diyebilmek; erkeklere ise kadınların sahibi değil en çok yol arkadaşı olduğunuzun farkına varın artık diyebilmek için, toplumsal yargı kalıplarını yıkabilmek için, eşitlik için, birken bile birey olabilmek için! Kitabın bendeki baskısı Doğan Kitap'tan, 198 sayfa ve 38 TL. Okumak için bir gün bile beklememenizi dilerim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yazın bakalım 😎